Door middel van een offerte aanvraag komen wij contact met een man, hij heeft offertes opgevraagd omdat zijn schoonvader komt te overlijden.
Ik heb een prettig gesprek met deze man en zij maken een vergelijk van verschillende uitvaartondernemers. Hierbij is vaak prijs belangrijk maar ook wel gevoel en de manier van brengen in de offerte. Zij hebben aangegeven te hebben gelet op prijs en persoonlijkheid. Wat een eer, ik heb ”gewonnen” en hij belt mij als zijn schoonvader is overleden. Het is in Zoetermeer en ik ga er gelijk naartoe.
Als ik daar aankom is er een wirwar aan emoties, mevrouw is net haar man verloren, haar dochters hun vader, de 24 uurs hulp die daar nog was waren ze niet tevreden over en de emoties liepen hierdoor hoog op. De familie kreeg een opgejaagd gevoel omdat ik er ook inmiddels was. We zijn rustig gaan zitten, kopje thee gepakt en ik heb uitgelegd wat we gaan doen, waarom, hoe en wanneer. Dit schept duidelijkheid en dat is waar mensen behoefte aan hebben op dat moment, geen geheimen maar duidelijkheid.
Allereerst gaan we voor man/vader zorgen, we gaan hem verzorgen. Ze wilde hem heel graag thuis houden de laatste dagen dus daar zorgen we dan ook voor. Meneer werd boven ”opgebaard” en de familie kon hierdoor in alle rust de komende dagen nog tegen hem praten, afscheid nemen en alles waar ze zich goed bij voelen doen. Op de dag van de uitvaart hebben wij meneer in een brancard naar beneden gehaald en vervolgens in de kist gelegd. In de kist is hij overgebracht naar het crematorium waar we met familie, vrienden en belangstellenden afscheid van hem hebben genomen, op zijn manier en hun manier.